Ievadbilde

Debesu kara grāmatvedība

Cilvēks ir vājš - viņam parasti patīk palielīties ar panākumiem. Tas attiecas arī uz karavīriem, jo īpaši kaujas lidmašīnu pilotiem. Kad pirmajās gaisa kaujās kādam izdevās notriekt ienaidnieka lidmašīnu, drīz vien kļuva aktuāls jautājums - kā par šo uzvaru pavēstīt apkārtējiem? Risinājumu atrada itin ātri.

Krustiņi un zvaigznītes

1918. gadā amerikāņu lidotājs Alans Vinslovs Rietumu frontē notrieca vācu lidmašīnu Albatros D.III. Pilotam bija pamats ar sevi lepoties, jo tā bija pirmā kaujā gūtā uzvara ASV Gaisa spēku vēsturē. Kaut kā taču to vajadzēja atzīmēt, vai ne? Vinslovs dienēja 94. eskadriļā, kuras simbols bija ASV karoga krāsās izkrāsota cepure. Alans tad nu nolēma šo simbolu radoši papildināt un uz sava aeroplāna attēlotajai cepurei klāt piezīmēja iekšā iemestu vācu krustu. Kad arī citi amerikāņu piloti sāka gūt uzvaras, viņi rīkojās līdzīgi: viens uzzīmēja krustu virteni atbilstoši notriekto vācu lidmašīnu skaitam, cits ar krustiem sazīmēja veselu kapsētu. Taču karš drīz vien beidzās, tādēļ turpmāku attīstību uzvaru iemūžināšana uz savu lidmašīnu sāniem neguva. Nācās gaidīt nākamo karu.

Ja uzvaru bija daudz, ozollapu vainagā norādīja kopējo notriekto uzvaru skaitu. Attēlu varēja papildināt ar Dzelzs krustu.

Nebija jāgaida ilgi - pat ne līdz Otrā pasaules kara sākumam. 1937. gadā izcēlās Japānas-Ķīnas karš (daži vēsturnieki gan sliecas to uzskatīt par Otrā pasaules kara sastāvdaļu), un abu šo valstu kara lidotāji arī gribēja gan savējiem, gan ienaidniekiem pavēstīt par savām uzvarām. Japāņu pilots Tateo Kato notriektās ķīniešu lidmašīnas attēloja kā putnu spārnus. Viņa kolēģi izvēlējās citus simbolus - kurš ķeksīšus, kurš putniņus, kurš cirvīšus. Pie vienota risinājuma japāņi nonāca kauju laikā pie Halhingolas ezera, kur viņiem pretī stājās padomju aviācija - tad Japānas lidotāji notriektās lidmašīnas sāka atzīmēt ar mazām sarkanām zvaigznītēm, ko attēloja uz savu lidmašīnu sāniem, jo tieši tādas taču greznoja viņu pretinieku lidaparātus. Interesanti, ka ne vienmēr simbolu skaits atbilda pilota individuāli gūtajām uzvarām. Piemēram, japāņu asa Minoru Suzuki iznīcinātāju rotāja 28 zvaigznītes, kaut gan pats viņš bija notriecis tikai astoņus krievu I-16. Pārējos 20 pretiniekus bija notriekuši viņa kolēģi, kuri arī pēc kārtas lidoja ar šo konkrēto lidmašīnu.
Austrāliešu asa Klaiva Koldvela lidmašīnas sānus greznoja 17 krustiņi, septiņas saulītes un trīs aplīši ar latīņu burtiem. Tas nozīmēja, ka viņš notriecis 17 vācu, septiņas japāņu un trīs itāļu lidmašīnas. Tātad dzīve pati pateica priekšā pareizos simbolus. No vācu pilotu viedokļa visai dīvaini izskatījās padomju lidotāju ieradums savas uzvaras atzīmēt ar sarkanām zvaigznītēm, ko attēloja uz lidmašīnu sāniem. Vai tiešām savējos notriekuši? Patiesībā jau sākumā arī padomju piloti uzvaras, tāpat kā amerikāņi un briti, atzīmēja ar krustiņiem, taču tad kādam «augšā» ienāca prātā, ka godīgs padomju pilots nedrīkst uz savas lidmašīnas zīmēt visādus fašistu simbolus, tādēļ nācās pāriet uz zvaigznītēm.
Bet kādas gan tradīcijas bija Luftwaffe pilotiem? Luftwaffe terminoloģijā ir vārds Abschussbalken, ar ko apzīmē simbolu, kas liecina par gūto uzvaru. Tos zīmēja nevis uz fizelāžas, bet gan astes aizmugurējā daļā, kur atrodas stūre - tādu kā resnu burtu I, virs kura uzlika vai nu mazītiņu sarkanu zvaigzni (notriekta padomju lidmašīna), vai nu baltu zvaigzni (amerikāņu), vai zilu aplīti ar sarkanu punktiņu (britu). Simbolu zīmēšanas tradīciju jau Spānijas pilsoņu kara laikā atjaunoja leģiona Condor lidotāji, kuri katru notriekto lidmašīnu apzīmēja ar baltu trīsstūrīti. Ja tā smailākais gals bija uz augšu, uzvara gūta gaisā. Ja uz leju, ienaidnieks iznīcināts uz zemes. Ja uzvara gūta ar kolēģu atbalstu, zīmēja tikai pusi trīsstūra. Sākoties Otrajam pasaules karam, šo praksi sāka izmantot visi Luftwaffe piloti, taču simbolus nolēma zīmēt nevis uz fizelāžas, kur galveno vietu aizņēma eskadras emblēma un īpašas pazīšanās zīmes, un ne uz astes ķīļa, kur jau bija uzzīmēta svastika, bet gan pašā astes galā, uz stūres.
Simbolu krāsa varēja atšķirties - melna, dzeltena, sarkana. Viena versija vēsta, ka tā atzīmējuši dažādu tipu iznīcinātājus un bumbvedējus, taču ir arī pavisam prozaisks skaidrojums - kāda krāsa bija pa rokai, tādu izmantoja.

Vācu asa Hansa Dammersa lidmašīna, uz KURAS astes viņa uzvaru simboli: 34 lidmašīnas, astoņi vilcieni, 39 pajūgi, 34 automobiļi, trīs zenītlielgabali.
Ēriha Hartmana lidmašīna - tobrīd uz astes norādītais uzvaru skaits ir 100.
«Pareizi noformēts» padomju iznīcinātājs. Vācieši gan par sarkanajām zvaigznēm kā uzvaru simboliem brīnījās - sak, jūs savējos notriecāt?
Kapteiņa Gintera Tonnes Me-110. Kā redzams, viņš notriecis padomju, franču un britu lidmašīnas. Pag, bet kas tas par baltu krustu uz sarkana fona? Piemiņa par kļūmīgu tikšanos ar Šveices iznīcinātāju 1940. gada maijā.

Vienpadsmit vienā kaujā

Vācieši diezgan ātri saskārās ar nopietnu problēmu - dažiem asiem uzvaru bija tik daudz, ka uz astes nepietika vietas to atzīmēšanai. Viens otrs izcilnieks pat vienā kaujas lidojumā spēja notriekt vairākas ienaidnieka lidmašīnas. Tāds bija Ērihs Rudorfers (vairāk nekā 1000 kaujas lidojumu, 302 gaisa kaujas un 222 uzvaras), kurš 1943. gada 9. februārī virs Tunisijas iesaistījās gaisa kaujā un notrieca astoņas britu lidmašīnas. Pēc nedēļas vēl viena kauja..., un vēl septiņi jauni uzvaru simboli uz lidmašīnas astes! Drīz vien viņu iecēla par JG.54 grupas Grunherz komandieri un nosūtīja uz Ļeņingradas apkaimi, kur viņš ievāca jaunu uzvaru ražu. 1943. gada 6. novembrī Rudorfers 20 minūšu laikā notrieca 13 padomju iznīcinātājus Jak-7 un Jak-9. Tiesa, ne visas no šīm uzvarām guva oficiālu apstiprinājumu.
Grunherz vienībā bija ļoti augsts konkurences līmenis. 74 tās piloti saņēma Bruņinieka krustu. Te karoja tādi asi kā Valters Novotnijs (258 uzvaras), Makss Helmuts Ostermans (102), Otto Kitels (267), Hanss Filips (206), Gerhards Tibens (157, pēdējo uzvaru viņš izcīnīja virs Baltijas jūras, sedzot kuģus, kas izveda karavīrus no Kurzemes), Zigfrīds Šnels (93). Visa kara laikā šī vienība zaudēja 416 savu lidotāju. No tiem 112 pilotiem, kas karoja no kara pirmās dienas, līdz 1945. gada maijam nodzīvoja vien četri.

Ērihs Rudorfers.

Viens no šiem četriem bija Rudorfers. 1944. gada 28. oktobrī viņš vienā kaujā notrieca 11 (!) pretinieka lidmašīnas. Viņam pieder vēl kāds rekords: paša Rudorfera lidmašīnu notrieca 16 reizes, taču allaž viņam izdevās izlēkt ar izpletni vai veikt avārijas nosēšanos, lai drīz vien atkal sēstos pie iznīcinātāja stūres. Pēc kara viņš strādāja civilajā aviācijā un nomira cienījamā 98 gadu vecumā.Arī padomju pusē bija «vienas kaujas» varonis. Viņu sauca Aleksandrs Gorovecs. Vienā kaujā viņš notrieca deviņas vācu lidmašīnas, taču arī pats gāja bojā. Taču visas šīs uzvaras nav oficiāli apstiprinātas atšķirībā no amerikāņu pilota Deivida Makembela, kurš arī vienā kaujā notrieca deviņas lidmašīnas. Padomju pilotam Vaslijam Sidorenkovam kara gaitā izdevās notriekt divus ievērojamus vācu asus - Ksavjeru Milleru (47 uzvaras) un Heinrihu Jungu (68), taču mūsu ievērību viņš pelnījis cita iemesla dēļ. Proti, netālu no Igaunijas Antslas pilsētas viņš vienatnē iesaistījās kaujā ar 52 vācu lidmašīnām un pamanījās notriekt trīs bumbvedējus Ju-87 un vienu iznīcinātāju FW-190, taču arī pats tika notriekts, tomēr izdzīvoja un atgriezās pie savējiem.
Grunherz galvenā konkurente bija eskadra JG.52, kur dienēja tādi izcili asi kā Ērihs Hartmans (352 uzvaras), Gerhards Barkhorns (301), Hermanis Grafs (212), Ginters Ralls (275 uzvaras, pats astoņas reizes notriekts un trīs reizes ievainots), Heincs Šmits (173), Dītrihs Hrabaks (125), Johanness Vīze (133), Valters Krupinskis (197), Gerhards Hofmans (130), Vilhelms Bacs (237), Johanness Šteinhofs. Pēdējais ir īpašas pieminēšanas vērts. 993 kaujas lidojumi, 176 uzvaras gaisa kaujās. 12 reizes pats bija notriekts, taču vienmēr prata nosēdināt sašauto lidmašīnu. Reiz nosēšanās laikā degošajā lidmašīnā sāka eksplodēt munīcija un lidotājs tikai par mata tiesu izvairījās no nāves. Guva tik smagus sejas apdegumus, ka apsvila pat acu plakstiņi, un viņš gulēja, neaizverot acis. Pēc kara iesaistījās Rietumvācijas militārās aviācijas veidošanā un saņēma ģenerāļa pakāpi.
Ja atgriežamies pie uzvaru uzskaites uz lidmašīnas astes, tieši JG.52 radās ideja neatzīmēt katru atsevišķu uzvaru, bet grupēt tās desmitos un simtos - kā nu kuram. Kopējo uzvaru skaitu ierakstīja ozollapu vainagā - 50, 100, 150, 200... Reizēm blakus uzzīmēja Dzelzs krustu vai ordeņa lenti, dažreiz arī notriekto lidmašīnu pazīšanās zīmes. Skaitlis vainagā varēja arī nebūt apaļš.

Arī padomju asi lidmašīnas mēdza izdaiļot ar zīmējumiem

Pilnīga gaisa telpas kontrole

1942. gada 1. septembrī vācu lidotājs Joahims Marsels triju kaujas lidojumu laikā virs Āfrikas notrieca 17 britu lidmašīnas. Līdz savai bojāejai tā paša gada 30. septembrī viņš bija guvis 158 uzvaras, kaut gan sākumā komandieri Marselu uzskatīja par ļoti nedisciplinētu un bezperspektīvu pilotu.
Tas bija laiks, kad Luftwaffe vēl diktēja noteikumus visās frontēs. Protams, visvairāk uzvaru bija Austrumu frontē, īpaši jau pirmajos kara mēnešos. Lūk, daži piemēri no 1941. gada vasaras kaujām. II./JG.77 oberleitnants Valters Hokners virs Kišiņevas notrieca deviņas padomju lidmašīnas. Oberleitnants Hanss Kolbovs no II./JG.51 virs Baltkrievijas notrieca piecus padomju bumbvedējus. Virs Konstancas vācu pilots Šmetcers nogāza trīs iznīcinātājus I-153 un divus bumbvedējus DB-3. 12. jūlijā kapteinis Valters Osavs netālu no Žitomiras notrieca trīs iznīcinātājus I-16 un divus bumbvedējus SB-2. 12. Augustā oberfeldfēbelis Vintergerss virs Odesas vienā kaujā notrieca septiņus padomju bumbvedējus. Atgriezies lidlaukā, viņš nez kādēļ labu brīdi nekāpa laukā no kabīnes. Izrādās, kaujā viņš bija devies vienās apakšbiksēs, jo ļoti steidzies pēc jaunām uzvarām...
Taču tā visa ir tikai atsevišķu gaisa kauju statistika. Cik lidmašīnu kopā iznīcināja visi Luftwaffe piloti, grūti pat saskaitīt. Tikai slavenā eskadra JG.52 vien savu pilotu kontā bija ierēķinājusi vairāk nekā 10 000 uzvaru! ASV un Britānijā par asu uzskatīja lidotāju, kurš notriecis vismaz piecas pretinieka lidmašīnas. Ja šo olekti piemērotu vācu pilotiem, Luftwaffe rindās tikai Austrumu frontē vien par asiem būtu jāuzskata 5000 lidotāju.
Taču vācu lidotāju aprindās apzīmējumam «ass» bija visai ierobežots lietojums. Vācieši savus izcilākos iznīcinātāju pilotus dēvēja par ekspertiem (experten). Kāds no asiem, kura kontā bija vairāk nekā 50 uzvaru (tātad vairāk nekā jebkuram Rietumu Otrā pasaules kara asam), kautrīgi atzīmēja: «Nē, es nebiju izcils eksperts...»
«Jāatzīst, ka Vācija karu uzsāka ne tikai ar pašiem labākajiem iznīcinātājiem, bet arī ar labākajiem pilotiem. Katram Luftwaffe kadetam pirms došanās uz fronti aiz muguras bija vismaz 450 lidojumu stundas. Īpaši iespaidīgi tas ir, ja salīdzinām ar 10-12 stundām, kas bija padomju kursantu bagāžā,» raksta aviācijas vēsturnieks Aleksandrs Zapoļskis.
Taču tas netraucēja Staļinam pirms kara lepoties ar savu aviāciju. Kaut gan viņš pats darīja visu, lai to grautu. Var tikai šausmināties, cik daudz pieredzējušu lidotāju, kuriem bija Spānijas pilsoņu kara pieredze, tika nošauti īsi pirms kara sākuma. Kara laikā nācās caurumus lāpīt uz ātru roku, sūtot cīņā pavisam nepieredzējušus lidotājus. Kādā 1943. gada dokumentā teikts: «Staļingradas, Dienvidu un Ziemeļkaukāza frontes no rezerves aviācijas pulkiem saņēma 117 jaunos lidotājus, kuri gaisā pavadījuši tikai vienu vai divas stundas.» Nav brīnums, ka vācu asi šos nesagatavotos iesācējus notrieca dučiem. Tiesa, arī paši ciešot zaudējumus: no 123 kara laikā kritušajiem labākajiem asiem Austrumu frontē Luftwaffe zaudēja 72.

Luftwaffe nāvējošais pikējums

Strīdi par to, cik ticami ir fantastiskie Luftwaffe uzvaru rādītāji, un par to, vai tiešām vācu lidotāji bija paši labākie, nerimst jau kuro gadu desmitu. It kā jau statistika runā pati par sevi, taču vēstures entuziasti mēģina izstrādāt metodoloģijas, kas ļautu bezkaislīgi salīdzināt dažādu valstu asu sasniegumus. Vienā no šādiem mēģinājumiem datoram «iebaroja» katra pilota kaujas lidojumu skaitu, gaisa kauju skaitu, uzvaru skaitu, frontē pavadīto laiku, vecumu un virkni citu parametru. Un iznākumā dators par Otrā pasaules kara labāko pilotu pasludināja - fanfaru skaņas! - padomju asu Ivanu Kožedubu!
Kādēļ gan tā, ja zinām, ka Kožedubam ir tikai 62 uzvaras, bet Ēriham Hartmanam 350? Kā var būt, ka Kožedubam dators piešķīra 1760 balles, bet Hartmanam tikai 1560? Izrādās, - dators bija centies izskaitļot katra pilota lietderības koeficientu, kas vairāku iemeslu dēļ, pēc datora domām, padomju lidotājam bijis augstāks. Proti, ja Hartmanu pašu kara laikā notrieca trīs reizes, tad Kožedubu - ne reizi. Kožedubs frontē nonāca vēlāk nekā Hartmans, un, ja Hartmanam bija 800 gaisa kaujas (1420 kaujas lidojumu), tad Kožedubam tikai 120 (300 kaujas lidojumos), kas nozīmē, ka viņš vidēji vienu pretinieka lidmašīnu notrieca reizi divās kaujās, kamēr Hartmanam šis rādītājs iznāk 2,5. Taču diez vai to var uzskatīt par objektīvu vērtējumu, jo tādā gadījumā vēl efektīvāk karojis ir vācu pilots Vilhelms Bacs, kurš 455 kaujas lidojumos guvis 237 uzvaras!

Ērihs Harmans un viņa pazīšanās zīme. Pēc datora domām, pats efektīvākais Otrā pasaules kara ass bijis Ivans Kožedubs.

Lai vai kā, 1943. gada vidū spēku samērs debesīs sāka mainīties. Daudzi pieredzējušie Luftwaffe piloti bija gājuši bojā, vietā nāca jauni kadri, kuru mācību kurss kara apstākļos bija īsāks, taču viņiem pretī stājās arvien labāk mācīti pretinieka lidotāji.
Ēriha Hartmana atmiņās ir epizode, kur viņš apmēram tajā laikā tiekas ar Hitleru, kurš interesējas, vai jauno pilotu sagatavošana ir pietiekama. Hartmans atbild, ka viņš tā nedomā: «Es Krievijā saņēmu savā eskadriļā daudz jauno pilotu, kuri mācību laikā nolidojuši mazāk nekā 60 stundu, turklāt ar iznīcinātāju Me-109 pat mazāk par 20 stundām. Viņi dodas kaujas lidojumos ar pamatzināšanu minimumu. Un tas veicina lielus zaudējumus Austrumu frontē. Jaunieši nonāk pie mums, un viņus uzreiz notriec. Viņi nāk un iet kā jūras viļņi. Tas ir noziegums, un es domāju, ka te ir vainīga arī mūsu propaganda. Viņi zina, ka nav gatavi lidojumiem, jo tik tikko spēj pacelt lidmašīnu gaisā un nosēdināt, nerunājot nemaz par kauju. Taču viņi pie mums nonāk fanātiski patriotiski noskaņoti un raujas kaujā, kaut gan tā ir pašnāvība.» Viss, ko uz to Hitlers bija spējis atbildēt - jā, tā var būt, taču mainīt te vairs neko nevar...

Vācu ass Hanss Filips izcīnīja 206 uzvaras.

Ap šo laiku vācu asiem sāka zust apetīte zīmēt uz savām lidmašīnām uzvaru simbolus. Viens no galvenajiem iemesliem -pretinieka aviācija īpaši centās izsist no ierindas šādi te izgreznotās asu lidmašīnas. Tādēļ 1944. gada otrajā pusē uzvaru simboli no lidmašīnām pazūd, jo pieredzējušie lidotāji par prātīgāku uzskata maskēties par neciliem ierindas pilotiem.
Zūd arī kaujas spars, jo ir skaidri redzams, ka debesis kontrolē pretinieks un karš ir zaudēts. Luftwaffe ass Hanss Filips īsi pirms savas bojāejas 1943. gada rudenī rakstīja: «Cīnīties ar diviem desmitiem krievu iznīcinātāju vai angļu Spitfire ir tīrā izprieca. Taču, kad tev tuvojas 70 milzīgi «lidojošie cietokšņi», acu priekšā nostājas visi tavi pagātnes grēki. Cik gan daudz nervu vajag, lai tiktu ar sevi galā... Tu skaties nāvei tieši acīs...»
1945. gada pavasarī atlikušajiem vācu lidlaukiem uzbruka sabiedroto gaisa armāda ar 1315 «lidojošajiem cietokšņiem» un 905 iznīcinātājiem. Luftwaffe šai lidojošajai armijai pretī sūtīt tobrīd spēja vairs tikai 67 iznīcinātājus...

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par saturu atbild Žurnālu izdevniecība Lilita