Ievadbilde

Sāras spoku nams

Kalifornijā ir kāds īpašs nams. Tas atrodas Sanhosē, Vinčestera bulvārī 525. Ik gadu to apciemo tūkstošiem tūristu, kurus vilina stāsti par spokiem un aizkapa pasauli. Jo leģenda vēsta, ka jau pusotru gadsimtu šis nams kalpo par patvērumu gariem, ar kuriem sadzīvot centās nelaimīgā atraitne Sāra Vinčestere.

Droši vien daudziem lasītājiem, izdzirdot Vinčestera vārdu, prātā uzreiz nāks leģendārā Mežonīgo rietumu iekarošanas laiku šautene. Un pareizi vien ir - jau pieminētā Sāra bija ieroču fabrikanta Olivera Vinčestera vedekla. Taču viņas dzīvesstāsts var noderēt par uzskatāmu piemēru apgalvojumam, ka nauda vien laimi nenes...

Cilvēks - šautene

Kā jau pieklājas topošajam amerikāņu miljonāram, Olivera Vinčestera ceļš uz panākumiem nebija viegls. Viņš piedzima trūcīgā ģimenē un karjeru sāka kā trešās šķiras viesnīcas izsūtāmais puika. Vēlāk izmēģināja dažādus darbus, sākot no lauksaimniecības un beidzot ar celtniecību, maniakāli krājot un liekot dolāru pie dolāra, lai varētu uzsākt pats savu biznesu. Kad starta kapitāls bija iekrāts, Olivers kopā ar kompanjonu nodibināja uzņēmumu Winchester & Davies, kas nodarbojās ar vīriešu kreklu šūšanu un tirdzniecību. Bizness gāja no rokas, un vienā brīdī Vinčesters nosprieda, ka vajadzētu darbības jomu paplašināt. Bet kāds biznesa veids ir viens no ienesīgākajiem? Pareizi, ieroču tirdzniecība! Tobrīd finanšu grūtībās bija nonākusi slavenā revolveru ražošanas kompānija Smith & Wesson, tādēļ Vinčesteram pavērās iespēja iegādāties tās kontrolpaketi, ko viņš arī izdarīja, un jauno uzņēmumu nodēvēja par New Haven Arms Company.
Taisnību sakot, no ieročiem Vinčesters nejēdza neko. Toties viņam bija ļoti laba biznesa oža. Jaunajā uzņēmumā viņš sāka ar to, ka patentēja visas tajā strādājošā talantīgā konstruktora Bendžamina Tailera Henrija idejas. Tās ļāva izstrādāt jaunas konstrukcijas šauteni ar atšķirīgu aizslēgu un patronu aptveri, kas bija izvietota zem ieroča stobra. Revolucionārais jauninājums ļāva šauteni ļoti ātri pārlādēt, vienkārši pavelkot uz leju īpašu skavu.

Vinčestera šauteni gribēja visi - gan kovboji, gan indiāņi

Tā radās šautene Henry, ko pēc nelielas modernizācijas, kas tika veikta 1866. gadā, uzņēmuma īpašnieks pārdēvēja savā vārdā - par Winchester šauteni jeb vienkārši vinčesteru. Kaut gan jaunais ierocis bija dārgs un maksāja 42 dolārus (tolaik tā bija ierindas karavīra triju mēnešu alga), tas ātri vien iekaroja lielu popularitāti. Tobrīd vinčesteram tirgū konkurentu nebija, jo neviena cita šautene nepiedāvāja tādu šaušanas tempu - līdz pat 60 šāvieniem minūtē. Šaušanas ātruma ziņā sacensties ar to varēja vien revolveri, taču tiem aptverē bija tikai sešas patronas, kamēr vinčesteram divreiz vairāk. Tādēļ vinčesteru gribēja visi - kareivji un virsnieki, kovboji un indiāņi, šerifi un bandīti. Un, protams, Mežonīgo rietumu apguvēji, jo 1869. gadā bija pabeigta Transkontinentālā dzelzceļa līnija, kas savienoja Kaliforniju ar centrālajiem štatiem.

Jaunā šautene Vinčesteram sagādā visu, ko vien varēja vēlēties - bagātību, slavu, apkārtējo cieņu. Īsā laikā viņš nopelnīja astronomisku summu - 20 miljonus dolāru, kas, pārrēķinot mūsdienu vērtībā, būtu pusmiljards. Oliveram bija laimīga ģimene un trīs bērni, kā arī veiksmīga politiskā karjera, jo viņš kļuva par Konektikutas gubernatoru. Vārdu sakot, viss bija ideāli!

Likteņa triecieni

Abas meitas Olivers veiksmīgi izprecināja, taču galvenais mantinieks, protams, bija dēls Viljams. 1862. gadā viņš apprecējās ar meiteni no godājamas ģimenes Sāru Pardī. Jaunkundze bija labi izglītota, zināja četras valodas, prata spēlēt klavieres un vijoli. Kopdzīve rādījās gaiša un laimīga.

Taču tad Vinčesteru dzimtu sāka piemeklēt viena nelaime pēc otras. 1864. gadā nomira viena no Olivera meitām, Anna. Visa ģimene iegrima dziļās sērās, ieskaitot arī Sāru, kurai aizgājēja bija laba draudzene vēl no skolas laikiem. Kad pēc diviem gadiem Sārai un Viljamam piedzima meitiņa, viņi to nosauca par godu Annai, kaut gan tika uzskatīts, ka tā nav laba zīme. Diemžēl jau pēc pusotra mēneša mazulis nomira. Sāra bija bēdu sagrauzta un nedēļu neko neēda, sēžot pie mirušā bērna. Bet pēc bērēm piedzīvoja tik smagu depresiju, ka nācās ārstēties psihiatriskajā klīnikā, kur viņa pavadīja nākamos divus gadus.
Vairāk bērnu Sārai tā arī nebija. 1880. gadā nāca nākamais likteņa trieciens - nomira Olivers Vinčesters. Nepaspēja Sāra atjēgties no šīs nelaimes, kad sekoja nākamā - Viljamam konstatēja tuberkulozi nepilna gada laikā arī viņš nomira.

Tā Sāra 42 gadu vecumā palika viena pati. Pēc vīratēva un vīra nāves viņa bija mantojusi milzīgu bagātību, kā arī 50 procentus ieroču kompānijas akciju, kas katru dienu nesa 1000 dolāru peļņu (mūsdienu izteiksmē tie būtu vairāk nekā 26 000 dolāru dienā). Taču nauda nesagādāja prieku. Vairāk par visu Sāru interesēja viens jautājums - par ko gan liktenis ar viņu tik bargi apgājies?

Garu izsaucējs

Palīdzību viņa devās meklēt pie aizkapa dzīves speciālistiem. Tas bija laiks, kad Eiropā un arī Amerikas Savienotajās Valstīs modē bija spiritisma seansi, kuru rīkotāji bija gatavi izsaukt pasākuma dalībnieku mirušos radus, lai papļāpātu ar viņiem par dažādām tēmām. Zinot, cik nestabils bija Sāras psihiskais stāvoklis, nav brīnums, ka arī viņa izvēlējās šo ceļu.
Izvēle krita uz slavenāko Bostonas garu izsaucēju Alanu Kunsu, kas ātri vien nodibināja sakarus ar Sāras mirušo vīru Viljamu, kurš tad arī labprāt sniedza atbildi uz jautājumu par visu nelaimju cēloņiem. Viss izrādījās vienkārši - vainīga bija velnišķīgā vinčestera šautene, kas kapā iedzinusi tūkstošiem cilvēku. Visas no vinčestera lodēm bojā gājušās dvēseles brēc pēc atriebības un ātrāk neliksies mierā, līdz Vinčesteru dzimta tiks izdeldēta no zemes virsas.
Nabaga atraitne, izdzirdējusi šādu spriedumu, zaudēja samaņu. Viņai neienāca prātā vienkāršs jautājums: kā gan tas nākas, ka šautenes izgudrotājs Bendžamins Henrijs ir sveiks un vesels un viss viņa dzīvē ir kārtībā, ja vien neskaita, ka skopais Olivers Vinčesters viņam tā arī nesamaksāja par izgudrojumu? Vai tad uz nāves rīka radītāju lāsts neattiecas, tas skar tikai ražotāja dzimtu?
Ar ožamā spirta palīdzību atgriezis Sāru pie samaņas, Kunss viņai detalizēti izstāstīja mirušā vīra vēlmes. Pirmkārt, norēķināties ar spiritisma seansa rīkotāju (kā gan citādi). Otrkārt, pārdot visus īpašumus Konetktikutā un doties uz rietumiem. Tur Viljama gars viņai parādīs vietu, kur nepieciešams uzbūvēt māju gariem. Turpmākās šā stāsta interpretācijas atšķiras: viena apgalvo, ka māja jābūvē, lai tajā varētu apmesties Vinčestera izgudrotā ieroča upuru gari, savukārt otra - ka nams domāts pašai Sārai, lai patvertos no dusmīgiem gariem. Bet var arī būt abējādi: māja kā patvērums labajiem gariem, gan arī pie viena pašai Sārai no sliktajiem gariem. Taču galvenais noteikums - mājas celtniecība nedrīkst apstāties ne uz mirkli, jo brīdī, kad tiks iedzīta pēdējā nagla, Sāra mirs.
Loģiski domājošs cilvēks par šādām rekomendācijām pasmietos, taču atcerēsimies, ka Sāras psihiskais stāvoklis bija tālu no ideāla. Tādēļ viņa bez šaubīšanās patiešām pārdeva māju Ņūheivenā un devās ceļā. Par ceļojumu galapunktu kļuva Sanhosē, kur sievietes galvā atskanēja mirušā vīra balss: «Šī ir īstā vieta!» Un tā Sāra iegādājās astoņu istabu namu ar zemes gabalu, kurā uzsāka darbu pie gadsimta būves, kas turpināsies nākamos 38 gadus.

Mans nams, mana pils

Nekādus arhitektus Sāra talkā nesauca, un visas idejas radīja pati. Uzzīmēja ieceres uz papīra un nolika priekšā būvdarbu vadītājam - sak, izpildiet! Un 22 celtnieki, sadalījušies maiņās, darba režīmā 24/7 tad arī šīs iedomas īstenoja dzīvē - būtisks noteikums, kā atceramies, bija, ka darbi nedrīkst apstāties ne uz mirkli.
Laikam jau nav jābrīnās, ka, dzīvojot šāda te mūžīgā remonta apstākļos un nepārtraukti dzirdot āmuru klaudzēšanu, nama saimniece kļuva arvien dīvaināka. No rīta viņa varēja likt istabu izkrāsot dzeltenu, bet jau vakarā pieprasīt pārkrāsot sarkanu. Lika istabā izbūvēt divas durvis - vienas normāla izmēra, bet otras mazas. Un pēc tam mazās durvis aizmūrēt. Celtnieki visas šīs iegribas arī pildīja, jo Sāra viņiem maksāja tiem laikiem pieklājīgu algu - pusotru dolāru dienā. Viņi jau nezināja, ka Sāra ir tikai starpniece, kura būvbrigādei atstāsta vēlmes, ko izteikuši gari - tie viņu tagad uzrunāja regulāri un bez mediju starpniecības.
Fantāzija gariem bija bagāta. Piemēram, 1877. gadā no vinčestera nošautā arhitekta Kventina Orvela gars paģērēja trīsstūrveida istabu. Kādam citam garam vajadzēja istabu ar vitrāžu logiem. Šīs vēlmes, protams, Sāra nekavējoties izpildīja. Naudu šim projektam viņa nežēloja, tādēļ māja kļuva arvien lielāka un lielāka. Namam tika uzbūvēti arī vairāki tornīši, no kuriem lielākais sniedzās septiņu stāvu augstumā. Būtu uzbūvēts vēl augstāk, taču 1906. gada zemestrīce trīs stāvus sagrāva. Nospriedusi, ka tā ir zīme no augšas, Sāra izbeidza nama izaugsmi vertikālā virzienā un turpmāk aprobežojās ar horizontālo plakni.

No ārpuses eklektiskā ēka izskatījās puslīdz normāli, taču iekšpusē valdīja pilnīgs šurumburums. Gaiteņi brīžiem bija tik plati, ka pa tiem varētu izbraukt pajūgs, bet jau pēc mirkļa pārvērtās par šauru eju labirintu. Daudzas kāpnes veda uz nekurieni vai atdūrās griestos. Aiz durvīm reizēm atradās siena, bet dažās istabās logi bija iebūvēti grīdā. Dažādu slepeno eju, lūku un lodziņu skaits sniedzās simtos. Kaut kādu kārtību un loģiku šajā konstrukcijā nespēja saskatīt neviens. Izņemot Sāru.
Viņai šis nams bija kā cietoksnis un vienlaikus patvērums gariem. Ar labajiem gariem viņa kontaktējās, bet no ļaunajiem slēpās, izvietojot visur dažādas viltus ejas un lamatas. Visa ēka bija būvēta pēc principa «Noķer mani, ja vari».
Lai jauktu prātu ļaunajiem gariem, Sāra lika uz jumta izbūvēt vairākus desmitus viltus skursteņu, kas patiesībā nebija saistīti ar dūmvadiem - jo kurš gan nezina, ka gari namos iekļūst tieši caur skursteni! Iekštelpās izvietoja milzum daudz spoguļu, jo, kā zināms, tumsas spēki baidās no sava atspulga. Taču tā bija tikai aizsardzības pirmā līnija. Ja kāds īpaši uzmācīgs gars tomēr ielauztos ēkā, viņam ilgi un dikti nāktos maldīties pa labirintiem, atduroties pret viltus durvīm un logiem, bet Sārai pēdas viņš diez vai sadzītu.
Ja tas tomēr izdotos, Sārai padomā bija vēl kāds triks, lai sajauktu gariem prātu. Pārģērbšanās! Viņa izgudrēm ik rītu uzvilka vienu virs otras vairākas kleitas un, ja sajuta kāda nelāga gara klātbūtni, virsējo nometa, tā momentāni mainot izskatu. Kamēr gars brīnītos par atraitnes pārvērtībām, tikmēr viņa aizšmauktu pa kādu no slepenajām ejām.
Taču arī tas vēl nebija viss pretgaru arsenāls. Lai pasargātos no tiem, Sāra izmantoja arī numeroloģiju, uzskatot, ka skaitlim 13 piemīt īpašas spējas. Tādēļ mājas priekšā bija iestādītas 13 palmas, vairumam ēkas kāpņu bija 13 pakāpieni, parkets istabās sastāvēja no 13 sekcijām, bet daudzām telpām bija 13 logi. Starp citu, Sāra baidījās ne tikai no spokiem, bet arī no grēku plūdu atkārtošanās, tādēļ katram gadījumam uzbūvēja arī peldošo šķirstu, kas gaidīja X stundu Sanfrancisko līcī. Tiesa, tajā nebija paredzētas nekādas viltības cīņai pret ļaunajiem gariem.

Kad visi ir mājās...

Bezgalīgā mājas pārbūve un paslēpju spēlēšana ar spokiem turpinājās līdz pat 1922. gada 5. septembrim. Tad Sāra 83 gadu vecumā mierīgi nomira miegā. Gari viņai tā arī nebija tikuši klāt. Spoku namā tobrīd bija izbūvētas 160 istabas ar 2000 durvīm, 10 000 logiem, 47 kāpnēm, 47 kamīniem un 13 vannasistabām. Aizgājējas seifā atrada viņas mirušās meitas un vīra matu cirtas, kā arī testamentu, kas bija sadalīts 13 daļās un parakstīts 13 reižu. Visu savu īpašumu Sāra novēlēja māsasmeitai, lūdzot sevi apglabāt blakus vīram un meitai.
Nelaiķes vēlēšanās tika izpildīta, bet pēc tam rosīgā mantiniece ķērās pie Sāras nama inventarizācijas, izpārdodot mēbeles un citu kustamo manto. Tās bija iekrājies tik daudz, ka vesela krāvēju brigāde ar astoņām kravas automašīnām labumus izveda septiņas nedēļas. Pašu māju mantiniece laida izsolē, un to nopirka uzņēmējs Džons Brauns, kurš jau pēc dažām nedēļām sāka tajā rīkot maksas ekskursijas, reklamējot jauniegūto īpašumu kā Amerikā vienīgo namu - labirintu ar īstiem spokiem. Gribētāju netrūka, un Brauna mantinieki vēl šobaltdien turpina Džona uzsākto biznesu. Aprēķināts, ka visu šo gadu laikā Sāras namu ir apmeklējuši vismaz 12 miljoni cilvēku. Asu izjūtu cienītāji var iegādāties arī nakts pastaigu pa namu, izmantojot tikai kabatas lukturīti. Lai būtu interesantāk, gidi tūristiem stāsta, ka reizēm nama durvis atveroties pašas no sevis, bet dažās istabās temperatūra pēkšņi nokrītot par desmit grādiem - tātad gari tur kaut kur ir. Spoku namā ir viesojušies arī vairāki paranormālo parādību pētniecībai veltīti TV raidījumi un, kaut gan nepārprotamus pierādījumus garu klātbūtnei nav atraduši, tomēr ir atzinuši, ka kaut kas dīvains un spocīgs šajā ēkā ir. Tātad Sāras Vinčesteres ieguldītās pūles nav bijušas veltas!

Helēna Mirena Sāras lomā filmā Winchester.

Nams kā iedvesmas avots

Sāras Vinčesteres spoku nams ir iemūžināts daudzās filmās un literārajos darbos. To ir aprakstījis šausmu stāstu meistars Stīvens Kings, bet kino tas pirmo reizi parādījās 1960. gadā uzņemtajā filmā 13 spoki. Ēkai un Sārai Vinčesterei par godu ir uzņemtas vairākas dokumentālās filmas, tas atspoguļots arī paranormālo parādību pētīšanas raidījumos. 2005. gadā ēkas stāsts tika iemūžināts pat mūziklā, ko iestudēja kāds Sanhosē teātris. Bet 2018. gadā tika uzņemta filma Winchester, kurā Sāru atveidoja Helēna Mirena.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par saturu atbild Žurnālu izdevniecība Lilita